Afrika - kontinent zaliaty slnkom, ktorému vo veľkej miere vládne chudoba. Miesto, kde vzdelanie, strecha nad hlavou a hygiena
nie sú takou samozrejmosťou ako u nás. Miesto, kde naše nohy pravdepodobne nikdy nevkročia. V dňoch
Projekt bol realizovaný v rámci vyučovacieho predmetu multikultúrna výchova. Na úvod nás pani profesorka oboznámila s
faktami, ale aj zaujímavosti o Afrike, o živote v slumoch, o ktorých nikto z nás ani len netušil. Určite sa v každom
z nás prebudil pocit vďaky za to, že žijeme v krajine s dostupnou pitnou vodou, kanalizáciou, dostatkom jedla a strechou
nad hlavou.
Aby sme sa Afrike priblížili ešte viac, vyrábali sme si tradičné africké sukne a jemnú motoriku sme si precvičili pri
skladaní origami slona a pri zhotovovaní ozdôb vo forme náhrdelníkov z papiera. Mnohí žiaci označili tieto vyučovacie
hodiny za najlepšie v celom školskom roku.
Natália Babicová IV.B
Projekt sme realizovali dňa 18. 12. 2012 v dopoludňajších hodinách v jedálni Domova sociálnych služieb
v Turčianskych Tepliciach.
Žiaci PASA Turčianske Teplice v predvianočnom sviatočnom období pripravili spoločné posedenie žiakov
a klientov DSS Turčianske Teplice. Snahou žiakov bolo urobiť radosť a šťastné chvíle ľuďom, ktorí z rôznych
dôvodov nemôžu byť medzi svojimi príbuznými. Taktiež sme naučili starkých piesne, ktoré spievajú mladí
a zase naopak. Spoločne sme posedeli pri stromčeku, pripravili program, občerstvenie, výzdobu. Tiež chceme
vypestovať u mladých ľudí úctu k starším, pestovať prosociálne správanie a empatiu.
Uvedomili sme si, že aj my môžeme niekedy byť v takej pozícii, ako klienti DSS a budeme šťastní, keď si na
nás niekto spomenie a poteší nás.
V dňoch 29. a 30. mája 2012 sa v našej škole zrealizovali záverečné aktivity projektu „Zatvorme dvere drogám.“ Vybrané boli dve druhácke triedy -
II.A a II.D. Jeden deň sme sa zúčastnili exkurzie do Resocializačného centra Manus v Priekope a na ďalší deň sme absolvovali zážitkové aktivity,
diskusie a sledovanie, podľa môjho názoru, dosť motivačného, 45 minútového filmu. Koordinátorkami projektu boli pani profesorky - Ivana Frívaldská,
Libuša Polerecká, Iveta Marčeková a Tatiana Krelová. Pani profesorky boli skvelé – akoby to odrazu ani neboli profesorky, ale naše kamarátky, ktoré
nám chcú ukázať správnu cestu životom. Flexibilita niektorých učiteľov je občas naozaj obdivuhodná.
Ja, ako jedna z množstva participantiek tohto projektu môžem vyjadriť za seba i za ostatných, že tento projekt určite zmenil môj pohľad na celý ten
kolobeh „moderného a cool života“okolo alkoholu, cigariet a drog. Mnohí z nás zúčastnených určite už dávno okúsili opojnosť alkoholu, či toho skvelého
pocitu, že niekam patríme pri poťahovaní z cigarety v hlúčiku zafajčenej partie (verím v našu inteligenciu, tak sa k iným drogám vyjadrovať ani nejdem).
Pevne dúfam, že po tomto projekte, po tých dvoch dňoch, kde sme toho mnoho videli, počuli a kde sme tiež museli silno uvažovať, či sa niečo také oplatí
vpúšťať do našich mladých životov, sme všetci múdrejší, uvedomelejší a tak trochu aj dospelejší. Nespútaná zábava je fajn. No na ako dlho? Vezmime svoje
životy do vlastných rúk a žime pre hodnoty, nie pre pominuteľnosti. Raz sa nám to totiž určite vráti.
Patrícia Boráková, II.A
Mgr. Ivana Frívaldská
Mgr. Eva Boďová
Mgr.art. Slavomíra Vlasová
Mgr. Ľuboslava Tumová
Mgr. Bohuslav Figura
Celý projekt bol venovaný rodine ako najdôležitejšiemu sociálnemu spoločenstvu.
1. Osobne zainteresovať do práce všetkých žiakov druhých ročníkov
2. Rozvíjať samostatnosť, tvorivosť, originalitu študentov pri spracovaní témy
závislosti do zaujímavého programu.
3. Ponúknuť študentom zážitkové učenie, pozitívnu pracovnú atmosféru.
4. Zlepšiť vzťah k vlastnej práci a výkonom.
5. Využiť medzi predmetové vzťahy
6. Poskytnúť zúčastneným netradičný zážitok, podieľať sa na rozvoji kľúčových
kompetencií a uvedomiť si, že význam rodiny spočíva vo vytváraní
najbezpečnejšieho prostredia svojich členov a je nenahraditeľná.
Pripravením projektu podľa jednotlivých historických období – pravek, starovek, stredovek, novovek a budúcnosť – vylosovanie prebehlo 2. 4.2012 –žiaci
jednotlivých tried druhých ročníkov prezentovali rodinu z rôznych hľadísk / poslanie rodiny, funkcie rodiny, výchovné štýly v rodine, problémy rodiny,
postoje rodiny k spoločnosti, škole, rodina v literatúre , výtvarnom diele, hudbe a pod.
Takto sme mali možnosť porovnávať, zdôrazňovať a zážitkovou metódou poukazovať , že rodina je to, bez čoho nemôžeme a nechceme žiť, hoci jej
postavenie sa v rôznych historických obdobiach menilo.
Študenti druhých ročníkov PaSA – pracovali na projekte cca 1 mesiac.
Každá trieda podľa vylosovaného obdobia pripravila prezentáciu rôznymi spôsobmi. Pripravili si scénu – prostredie, kostýmy, výstupy, recitácie,
etudy, jedlo, tance, všetko to, čo vytváralo atmosféru obdobia a poukázali na postavenie, štruktúru a fungovanie rodiny.
Môžeme konštatovať, že projekt bol dobre pripravený. Jednotlivé triedy sa dôsledne a zodpovedne naň pripravili a poskytli zážitok a poučenie všetkým
žiakom a učiteľom školy, ktorí mali možnosť hlasovacími lístkami vybrať triedu, ktorá sa najlepšie zhostila danej úlohy. Pri príprave a realizácii
poskytli pomoc aj triedny učitelia druhých ročníkov, ktorým patrí srdečné poďakovanie.
2. miesto - Rodina v stredoveku - II.B trieda
3. miesto - Rodina v staroveku - II.C trieda
2. miesto - Rodina v súčasnosti - II.D trieda
3. miesto - Rodina v praveku - II.A trieda
Ďakujeme Rodičovskej rade pri PaSA za poskytnuté finančné prostriedky na materiál a sladkú odmenu pre všetkých žiakov, ktorí realizovali projekt.
Vypracovala: Mgr. L.Polerecká
Projekt vo forme tvorivej dielne sme realizovali dňa 21.12.2011 v dopoludňajších hodinách v jedálni Domova sociálnych služieb v Turčianskych
Tepliciach. V sviatočnom období, sme spoločne strávili príjemné chvíle s ľuďmi, ktorí z rôznych dôvodov nemôžu byť medzi svojimi príbuznými, v rodinách,
doma počas Vianoc. Vyhotovili sme spoločne vianočné ozdoby, darčeky pre svojich blízkych a priateľov, vyzdobili sme napečené medovníky ,
zaspievame koledy, vytvorili sviatočné ikebany a pod. a tak, starkí a starenky mali možnosť prežiť vianočné prípravy a atmosféru v kruhu mladých
ľudí – akoby svojich vnukov a vnučiek – žiakov Pedagogickej a sociálnej akadémie .
Projektom sme potešili nejedno srdce starého človeka, cez zážitok a priamu účasť na aktivitách sa prejavila kooperácia mladých a starých ľudí,
pospomínali si na svoje mladé časy, povedali rôzne zážitky a skúsenosti zo života, odovzdali niektoré nápady.
Klienti – prijímatelia DSS prejavili radosť, pohodu a príjemnú prežitú predvianočnú atmosféru s mladými ľuďmi, pracovali a vyrábali pripravené darčeky,
ozdoby , materiály veľmi radi, svedomite a s nadšením. Počas tvorivých dielní sa vytvorila priateľská, sviatočná atmosféra, prijímatelia boli z počiatku
ostýchaví, báli sa neúspechu a nešikovnosti. Povzbudením, radami a pomocou mladých ľudí sa zapojili postupne do všetkých pripravených aktivít. Niektorí,
hlavne postihnutí a imobilní zúčastnení skôr pozorovali prácu žiačok, nadväzovali rozhovory a spievali koledy.
Do projektu bola zapojená jednu triedu PaSA – celkom 27 dievčat druhého ročníka. Ich úlohou bolo premyslieť si a pripraviť pod dozorom vyučujúcej
zaujímavú, primerane náročnú aktivitu pre vybranú skupinu starých ľudí.
Odozva zo strany prijímateľov DSS a žiakov PaSA bola výborná. Jeden z najkrajších momentov bolo, že sa akcie zúčastnila aj moja bývalá p. profesorka
z našej školy, ktorá ma učila keď som mala toľko rokov ako moji terajší študenti. Pospomínali sme na „staré časy“, predstavila som ju študentom a ona
bola hrdá a pyšná na seba, ale aj na mňa.
Zo začiatku sa starkí schádzali veľmi pomaly a opatrne, ale postupne sa miestnosť zaplnila a bola tam výborná pracovná a tvorivá atmosféra. Väčšina
klientov vystriedala niekoľko situačných kútikov, aktivít, niektorí vydržali pri jednem celý čas. Počas práce sme ponúkali čaj, kávu, naše výrobky –
vianočné trubičky, perníky , ovocie...
Vyvrcholením bola spoločná výstavka, gratulácia príjemných sviatkov a spievanie kolied.
Niektorí nás ani nechceli pustiť domov, pozývali dievčatá na návštevu, spoločné posedenie.
Na príprave projektu sa podieľalo celkom 27 žiakov PaSA, 2 vyučujúce pani profesorka Polerecká, Marčeková - vyučujúca výtvarnej výchovy .
Pomáhala pri realizácii projektu po stránke estetickej a odbornej. Realizácie sa zúčastnili ešte 2 pracovníčky DSS.
Najväčší prínos projektu bol v tom, že som dokázala spracovať projekt, ktorý zabezpečil šťastné tváre zúčastnených ľudí, radosť z úspechu žiakov,
ktorí si uvedomili, že ľudia môžu byť aj osamelí, bez svojich blízkych počas najkrajších sviatkov roku. Vzbudili sme u žiakov empatiu, našli si
nových známych a kamarátov z inej generácie ako sú zvyknutí. Už si dohodli aj nové stretnutia a návštevu v DSS.
Na pôde Pedagogickej a sociálnej akadémie v Turčianskych Tepliciach sa 7. a 8. februára 2012 uskutočnil kurz spoločenských tancov, stolovania a etikety pod názvom
Pretancujme sa k etikete, ktorý bol podporený Európskym sociálnym fondom, operačný program Vzdelávanie, prioritná os 2 – ďalšie vzdelávanie ako nástroj rozvoja ĽZ,
opatrenie 2.1. podpora ďalšieho vzdelávania, „Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť“, za podpory IUVENTY – Slovenského inštitútu mládeže, ktorý je
štátnou inštitúciou, priamo riadenou Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR. Oblasťou jej činnosti je práca s mládežou mimo školy a rodiny a
mládežnícka politika na Slovensku aj mimo neho. Základné témy aktivít IUVENTY sú účasť mládeže na živote spoločnosti, rozvoj mládežníckeho dobrovoľníctva,
výchova k ľudským právam, neformálne vzdelávanie a zapojenie mladých ľudí s nedostatkom príležitostí. Slovenský inštitút mládeže od 3. januára 2011
realizuje Národný projekt KomPrax – Kompetencie pre prax. Projekt je zameraný na podporu kvality práce s mládežou, ktorá okrem iného napomôže výchove
mladej aktívnej generácie. Súčasťou aktivít je zadefinovanie štandardov kvality práce s mládežou tak, aby bolo možné overiť a uznať kľúčové kompetencie,
ktoré mladí ľudia získajú na aktivitách neformálneho vzdelávania v práci s mládežou a tým sa zlepšia ich šance na uplatnenie sa na trhu práce. Cieľovou
skupinou projektu sú mladí vedúci, mládežnícki vedúci, pracovníci s mládežou a pracovníci pracujúci v oblasti vzdelávania.
Ako koordinátorka žiackej školskej rady som mala možnosť prostredníctvom Iuventy, s ktorou už roky spolupracujeme, zúčastniť sa už hore spomínaného projektu
KomPrax. Celé sa to začalo na trojdňovom decembrovom víkendovom školení v Bojniciach, kde sa stretli pracovníci s mládežou z rôznych častí Slovenska, ktorí
takýmto spôsobom chceli využiť príležitosť na prípravu zaujímavých projektov pre našu dnešnú mládež. Pod vedením skúsených lektoriek Jarmily Podobovej a
Jarmily Žiškovej sme si každý vytvorili a napísali svoj malý projektový zámer a po dôsledne vykonanej práci sme odišli domov. Potom nasledovalo nervózne
čakanie na schválenie projektov. Až po tomto schválení v Bratislave a následnom zaslaní 80% celkovej sumy na založený účet, sme mohli podnikať ďalšie kroky,
a to nájsť si školiteľov, zakúpiť potrebný materiál, pripraviť miesto konania, informovať mládež a motivovať ju k účasti na projekte.
O projekt Pretancujme sa k etikete prejavilo záujem veľa študentov z pedagogickej školy. V popoludňajších hodinách dňa 7. februára 2012 sa študenti zišli
v priestoroch telocvične pedagogickej školy, kde dostali základné informácie ku kurzu a všetko sa mohlo začať. Účastníci, kvôli vysokému počtu, boli
rozdelení do dvoch skupín. Jedna skupinka pod vedením skúseného tanečníka pána Zdena Gregora nacvičovala štandardné spoločenské tance v rytme chytľavej
hudby, zatiaľ čo druhá skupina, ktorú lektorovala pani Wanda Bernátová – učiteľka zo Spojenej školy obchodu a služieb v Martine, sa presunula najskôr do
triedy, kde zaujímavou formou brainstormingu, diskusie a výkladu absolvovala základné pravidlá etikety a stolovania a po teoretickej časti v priestoroch
školskej jedálne nasledovala praktická ukážka. Na túto časť si pani Bernátová prizvala skúsené študentky (Janku Čullú a Barboru Harkabuzovú) zo školy,
na ktorej pôsobí. Tie si vopred pripravili slávnostnú tabuľu na aktuálnu tému Valentín i s priliehavým jedálničkom a konkrétne demonštrovali spôsoby
prestierania, formy podávania jedla, etikety pri stole a nakoniec vytvorili priestor na malý workshop, kedy si študentky mali možnosť sami vyskúšať
poskladať servítky v rôznych tvaroch na slávnostný stôl. Počas dve a pol hodiny trvajúceho kurzu mali možnosť všetci účastníci posilniť sa občerstvením,
ktoré im dodalo energiu a silu. Na druhý deň, 8.februára 2012, sa skupinky vymenili, aby každý účastník absolvoval aj tanečnú časť aj časť etikety a
stolovania.
Týmto spôsobom by som sa chcela poďakovať Iuvente za to, že iniciovala program KomPrax a dala tak možnosť mládeži realizovať sa, ako aj nabrať skúsenosti,
školiteľom pani Bernátovej a pánovi Gregorovi za ochotu stráviť dve popoludnia so študentkami a odovzdať im svoje vedomosti a zručnosti, ako i samotným
účastníčkam, ktoré sa nechali nadchnúť a inšpirovať. Moja vďaka patrí aj vedeniu školy, ktoré mi vyšlo v ústrety a poskytlo mi priestor na realizáciu.
Verím, že celý projekt splnil svoj zámer a že zúčastnené študentky sa neformálnym spôsobom podučili základom správneho bontónu, etikety a stolovania,
ako aj elegantnému pohybu na tanečnom parkete. Dúfam, že získané schopnosti využijú prakticky v blízkej či vzdialenej budúcnosti na rôznych spoločenských
podujatiach ako sú plesy, stužkové slávnosti, či obyčajné, no dôležité rodinné oslavy a výročia a budú sa môcť popýšiť ako schopné hostiteľky, nonšalantné
partnerky, jednoducho ako dámy so spôsobmi.
Mgr. Natália Zajacová
Keby všetky dni v škole takto vyzerali, vysmiati by sme do nej chodievali :) V dňoch od 18. do 20. marca 2011 sa na našej škole zrealizoval
projekt "S nami o nás". Všetky tri dni boli nabité zaujímavými aktivitami, ktoré nás bližšie oboznámili s právami, ktoré nám už z časti boli
známe z občianskej výchovy.
Prvý deň si určite každý zapamätá ako protestový. Protestovali sme pred školou s vlastnoručne vyrobenými plagátmi. Druhý deň sme si na vlastnej koži odskúšali, ako to vyzerá
pri voľbách. V tretí deň sme si vytvárali petičné hárky a žiadny človek, ktorý bol v tom čase v Turčianskych Tepliciach sa nevyhol podpisu na niektorú z našich, žiaľ, nepravých
petícií. Aktivít bolo ako maku, ale všetci sme boli spokojní, hraví, tvoriví, zaujatí a hlavne vďační. Vyučovanie v takomto štýle by sme si určite chceli zopakovať.
Netradičné vyučovanie mohli naši učitelia s nami zrealizovať vďaka Nadácii Orange, ktorá na základe vypracovaného projektu poskytla na jeho zrealizovanie finančný príspevok
800 €.
Froľová Henrieta II.K
Projekt budeme realizovať v druhom ročníku odboru Animátor voľného času, konkrétne v jednej triede. Zúčastní sa ho 22 žiakov.
( v danom odbore máme len jednu triedu v ročníku) Je to odbor, ktorý pripravuje žiakov na prácu s deťmi a dospelými v dovolenkových strediskách,
kúpeľoch, domovoch sociálnych služieb, v cestovných kanceláriách, v galériách, múzeách ale aj v rámci vidieckej animácie či práce v centrách voľného času.
Animátori v uvedených zariadeniach sú zodpovední za kvalitné a zmysluplné využívanie voľného času dovolenkárov, rekreantov či návštevníkov. Projekt budeme
realizovať v rámci predmetu Teória a metodika animačných činností. Jeho realizáciu máme zapracovanú aj v školskom vzdelávacom programe. Projekt bude
zameraný na vlastnú teoretickú prípravu scenára a následnú realizáciu siedmych animačných programov, ktorých nosnú tému si žiaci zvolia sami vo februári
2010.
Inovácia vyučovacích hodín bude spočívať v ich praktickom zrealizovaní. Projekt začne rozdelením žiakov do 7 skupín podľa vlastného výberu t.j. 3 resp.
4 členovia v skupine. Každá skupina si zvolí čas realizácie( dopoludnia, popoludní, večer, v noci), námet animačnej hry, ku ktorej pripraví motivačný
príbeh a začne pracovať na scenári podujatia. Námety animačných aktivít môžu byť zo súčasnosti ale aj z minulosti napr. hľadanie pokladu pirátov, zakliaty
les, boj o prežitie, z rozprávky do rozprávky, Potter olympiáda, rytierske hry na PaSA, olympiáda Európskej únie, výprava do minulosti....Každá skupina
priebežne konzultuje svoje nápady s vyučujúcou. Napíšu scenár na počítači a odovzdajú jednu kópiu vyučujúcej, zakúpia si resp. niektorí aj požičajú,
potrebný materiál a zhotovia veľký plagát – pozvánku na podujatie. Plagát bude vyvesený v ubytovacích priestoroch na viditeľnom mieste. Konkretizácia úloh
podľa časového priebehu je v bode 8.
Inovatívne je zrealizovanie naplánovaných podujatí v priestore mimo školy, v priestore, ktorý ponúka veľa možností na rozvoj kreativity, na pohyb na
čerstvom vzduchu. Do chatovej osady sa dovezieme v pondelok objednaným autobusom, ktorý pre nás v stredu poobede opäť príde a odvezie späť do Turč.
Teplíc.
Animačné aktivity budú určené pre ich spolužiakov t.j. traja budú animátori a ostatní spolužiaci budú „akože“ návštevníci dovolenkového strediska.
Dopoludňajšie aj popoludňajšie animačné programy budú realizované v exteriéri, podobne ako nočná hra, večerné programy budú v spoločenskej miestnosti
zariadenia.
Pred samotnou realizáciou programu si organizátori pripravia priestor. V exteriéri vytýčia trať, zhromaždia si všetky potrebné pomôcky, ktoré pripravia na
jednotlivé stanovištia, oblečú si zhotovené resp. zakúpené kostýmy. V interiéri upravia stoly, stoličky, urobia výzdobu k téme programu, pripravia si
aparatúru ( ak ju budú potrebovať), prinesú pomôcky, potrebný materiál a tiež sa oblečú do kostýmov – buď samostatne zhotovených, alebo zakúpených, alebo
kombináciou zakúpených a zhotovených. V stanovený čas napr. dopoludňajší program začne o 9,30 hod., sa všetci stretnú na určenom mieste. Animátori privítajú
účastníkov, uvedú ich motivačným príbehom do hry resp. krátkou scénkou, vysvetlia pravidlá a vyzvú spolužiakov na splnenie úlohy. Po organizačných
záležitostiach bude nasledovať samotná animačná aktivita, ktorú budú celú viesť určení žiaci - zadávať úlohy, hodnotiť .... Záver aktivít bude vyhlásenie
víťazov ( ak to budú súťažné aktivity), odovzdanie cien a krátka reflexia. Reflexiu vedú vyučujúce, ktoré inak do priebehu programu nezasahujú, nakoľko aj
ony sú priamymi účastníčkami programu. Nočná hra bude realizovaná od 23,00 hod.. Účastníci budú musieť mať povinne baterky a vhodnú obuv.
V prípade nepriaznivého počasia sa animačné aktivity naplánované v exteriéri budú realizovať v interiéri, takže „animátori“ musia mať naplánovaný a
pripravený aj alternatívny program.
Po zrealizovaní všetkých animačných aktivít bude nasledovať v spoločenskej miestnosti resp. von ( závisí od počasia) záverečná reflexia spojená s
hodnotením scenárov, praktického prevedenia, plagátov a kostýmov, ktoré si zhotovili sami. Hodnotiť budeme postupne jednotlivé výstupy žiakov. Svoj výkon
zhodnotia najprv samotní realizátori aktivity, vypočujeme si aj názor ostaných spolužiakov a nakoniec zhodnotia realizáciu, plagát, kostýmy a scenár
vyučujúce známkou.
1. trénovať zručnosti potrebné pri plánovaní podujatí
2. podnietiť tvorivosť pri hľadaní námetov
3. motivovať skupinu k činnosti
4. tréning uplatňovania princípov tvorby animatívnej informácie
5. podnietiť žiakov, aby rešpektovali princípy projektovania a realizácie animácie v záujme zachovania oživujúceho, zábavného a podporujúceho charakteru tohto spôsobu vedenia ľudí
6. uvedomiť si pri projektovaní činnosti aj ekonomické a informačné súvislosti
7. plánovať a organizovať činnosť skupiny s vedomím cieľa
8. rozvíjať schopnosti sebareflexie, komunikácie, tvorivého pohľadu na veci, ľudí, situácie
9. pochopiť účel a potrebu uplatňovania nedirektívneho, neprikazujúceho prístupu vo výchove vo voľnom čase a pre voľný čas
10.tvorivo pristupovať k radám a námetom činností
11. uplatniť znalosti o programových potrebách tínedžerov pri tvorbe námetu programu
Projekt začneme realizovať od 15 februára 2010 a ukončený bude v mesiaci jún 2010. Ukončenie projektu bude spočívať v trojdňovom pobyte v chatovej osade
Gader ( 07. – 09.jún 2010), kde budú žiaci prakticky realizovať pripravené animačné aktivity. Pondelok – 3 aktivity ( popoludní, večer a v noci),
v utorok – 3 aktivity ( dopoludnia, popoludní, večer) a v stredu – 1 aktivita ( dopoludnia). Časový rozsah jednej animačnej aktivity sú 2 a 2,5 hodiny.
Príprava animačných aktivít začne od 15.februára 2010 rozdelením žiakov do siedmich skupín. Od 15.2. – 30.05.2010 - voľba námetu animačnej aktivity,
príprava obsahu aktivity - súťaže, príprava motivačného príbehu, nákup materiálu, zhotovenie plagátu, priebežné konzultácie s vyučujúcou podľa dohody...
Od 01. – 04.06.2010 – konečná podoba scenáru ( podľa predlohy) – jeho napísanie a odovzdanie jednej kópie vyučujúcej. 14. – 22.06.2010 – sumarizácia
potvrdeniek, príprava vyhodnotenia projektu.
Projekt budeme realizovať na predmetoch prax-výtvarná výchova, prax-tvorivá dramatika, teória a metodika animačných činností-výtvarná výchova a teória
a metodika animačných činností-tvorivá dramatika. Uvedené predmety vyučujú dve vyučujúce. Časť projektu Animátor v divadle sa v priebehu polroka bude
venovať témam podľa tematického plánu – Dramatická a inscenačná tvorba, Dramatická tvorba, základy hereckej tvorby, Režijná a dramaturgická práca v
divadle, Základy scénografie, Vznik divadelného predstavenia, základy divadelnej transkripcie, Maska v divadle, Improvizácia, Dramatizácia, Divadlo
jedného herca, Bábkové divadlo, Tanečno-pohybové divadlo, Činoherné divadlo, Scénická hudba. V každej z týchto tém žiaci priebežne dostávajú zadania,
ktoré vzhľadom k téme majú riešiť a vytvárať jednotlivé celky. Na konci polroka by potom mohlo vzniknúť spoločné kabaretné predstavenie, ktoré by malo
všetky potrebné znaky divadelného predstavenia od tvorby mizanscén až po samotnú realizáciu na javisku. Divákmi by boli žiaci z druhej skupiny, ktorí
v aktuálnom polroku absolvujú časť spojenú s výtvarnou výchovou, ale aj žiaci nižších ročníkov uvedeného študijneho zamerania, čo by mohlo byť motívom
pre ich ďalšie štúdium.
Animátor v galérii sa tiež v priebehu polroka bude venovať teoretickým aj praktickým témam podľa plánu. Na konci polroka žiaci pod vedením učiteľky
pripravia a uskutočnia prezentácie v Power Pointe, ďalšia skupina pripraví pre ostatných výstavu prác žiakov, ktorou ich bude aj sprevádzať a vysvetľovať.
Divákmi a účastníkmi budú žiaci druhej skupiny a žiaci nižších ročníkov.
Realizácia projektu je viazaná na špeciálnu miestnosť, ktorou je odborná učebňa tvorivej dramatiky v škole a odborná učebňa výtvarnej výchovy.
Na realizáciu predstavenia potrebujeme triedu vybavenú kobercom, pódium, zatemnenie okien, oponu, prehrávače, divadelné kostýmy a masky. Na druhú časť
projektu sú nevyhnutné výstavné panely, note book, premietacie plátno.
Hodiny odučené po novom budú využívať oveľa viac zážitkových metód, vďaka tomu bude možné zapojiť každého žiaka do aktívnej spolupráce, pretože každý bude
prezentovať výsledky svojej práce či už v predstavení alebo na výstave. Za tieto polročné aktivity budú žiaci hodnotení známkou aj s ohľadom na úroveň
spolupráce s ostatnými, s dôrazom na využitie teoretických poznatkov so snahou učiteliek rešpektovať ich špecifické nadanie a schopnosti, čo pri bežnom
vyučovaní nie je možné.
1. prehĺbiť záujem žiakov o animačnú prácu v ich odbore
2. prejaviť samostatnosť, tvorivosť a schopnosť pracovať v tíme
3. využívať zážitkové aktivity pri vyučovaní
4. motivovať žiakov k získavaniu poznatkov netradičným spôsobom
5. rozvíjať asertivitu, špecifické záujmy, nadanie a talent podľa individuálnych osobitostí žiakov
6. dokázať zverejniť výsledky svojej práce v konkurencii ostatných
7. rozvíjať úspešnosť žiakov v edukačnom procese
Projekt budeme realizovať počas celého školského roka. Po ukončení prvého polroka sa obidve skupiny vymenia v súlade s časovo-tematickým plánom.
V priebehu týždňa má každá skupina hodinovú dotáciu 2 a 2 vyučovacie hodiny jedenkrát do týždňa.
Žilinský samosprávny kraj, odbor školstva, už tretí rok vyhlasuje grantový program Učiteľ v procese humanizácie regionálneho školstva. Naša škola
sa do daného programu zapojila a už tri krát získala finančnú podporu na realizáciu podujatí pre študentov. Predchádzajúce dva programy boli zamerané
na občiansku participáciu mládeže a tento posledný sa venoval prevencii sociálno-patologických javov stredoškolskej mládeže, v rámci ktorého sme
nabádali mladých ľudí na pozitívne konanie, zdôrazňovali sme nutnosť vlastnej rozhodovacej schopnosti a zodpovednosti za svoje konanie.
Zážitkové formy vyučovania, hranie rolí, skupinové a individuálne práce, brainstroming, exkurzie boli na vyučovacích hodinách etickej a náboženskej výchovy mesačne dopĺňané besedami,
exkurziami a návštevami osôb z rôznych občianskych združení. Pani prof. Mgr. Ivana Frívaldská, autorka projektov, ponúkla študentom okrem zážitkového vyučovania besedu o sektách
a ich zhubných vplyvoch na človeka v spolupráci s OZ Integra, besedu s kpt. Mgr. Škrabalom o kriminalite, trestnej zodpovednosti šikanovaní a vandalizme, besedu s pracovníčkou
Pedagogicko-psychologickej poradne p. Mgr. I. Hreusovou, ktorá ma na starosti aj resocializačné stredisko Manus a prišla s chlapcom, ktorý sa liečil a vyliečil z drogovej
závislosti, besedy s členmi OZ Človek v ohrození o živote a vlastných skúsenostiach z pobytov v Ugande, Tanzánii, Keni. Besedy podporili sociálne cítenie, uvedomenie si problému
biedy, hladu a zlých životných podmienok a vyústili do finančnej zbierky Lopta pre Afriku. Problematika chudoby spojená s témou spravodlivý obchod –Fair Trade pokračovala aj
víkendovým pobytom vybraných študentiek na chate v Chvojnici, kde si v spolupráci OZ Fair Trade Slovakia na vlastnej koži vyskúšali a zažili obchodovanie na svetovom trhu a
pripravili Deň fair trade na škole, ktorý sa v máji za prítomnosti OZ Fair Trade úspešne zorganizoval. Študentky a študenti nielen že obchodovali s čokoládou, ale aj ochutnávali
výrobky Fair trade – rôzne druhy čokolády, čaje a pedagógovia bio kávu.
V projekte sme pokračovali ďalej besedou s pani Čápovou k programu S tebou o tebe o antikoncepcii, menštruácii, o návšteve u gynekológa a diskusiami na témy HIV/AIDS, sexuálne
prenosné ochorenia, antikoncepcia, interupcia .. Záver projektu tvorila návšteva Detského krízového centra Náruč v Žiline, kde sa študentky oboznámili so syndrómom CAN –
s problematikou týraných, zneužívaných a zanedbávaných detí.